Heterodox Creativity, FERRAN ADRIA’ AND CIRQUE DU SOLEIL

What have the Cirque du Soleil got in common with the ultra-chef of molecular cuisine Ferran Adrià? Verve, imagination, peak expertise, courage, daring, and now… a restaurant! Or three, actually. Because in not many days from now, Heart will be opening: a new mecca for demanding and adventurous palates in the centre of Ibiza. This establishment is the result of a surprising collaboration between the Adrià brothers and Guy Laliberté (founder and head of the Cirque du Soleil), and will actually consist of three restaurants in one, each with its own identity but all flying the flag of unconfined creativity. Baraka will be the most all-welcoming destination, specialising in unprecedented street food and street art; The Workshop will offer Adrià cuisine together with live performances and avant-garde concerts; finally, La Boîte will lavish on a very privileged few the ultimate in luxury eating. Bearing in mind the precedents of these three creators, if you’re interested start queuing now!

 

Cosa hanno in commune il Cirque du Soleil e lo chef della cucina molecolare Ferran Adrià? Estro, fantasia, competanza, coraggio, spregiudicatezza… e ora persino un ristorante! Anzi tre! E’ infatti prevista a  giorni l’apertura di Heart, nuova meta per palati esigenti nel cuore di Ibiza. Il ristorante, creato in collaborazione con Guy Laliberté (già CEO del Cirque du Soleil), racchiuderà in sé tre diverse anime, tutte votate ad una creatività senza confini. Baraka sarà il locale dedicato alla moltitudine, offrirà ai suoi ospiti street food di eccelsa qualità e ispirazioni street art; presso il The Workshop sarà invece possibile gustare la cucina dei fratelli Adrià assistendo a spettacoli dal vivo e concerti d’avanguardia; infine, La Boîte metterà a disposizione di pochissimi privilegiati tutto il sapore del lusso. Viste le precedenti esperienze, conviene mettersi in fila!

 

 

www.heartibiza.com

 


On show at the restaurant, DAVID SHRIGLEY ILLUSTRATES SKETCH

The prolific relationship between artists and restaurants has roots that go back centuries, reminding us of penniless Bohemians and frugal taverns. And the tradition has many high-flying descendants today. A much talked-about example can be seen in Sketch, a multi-space restaurant at 9 Conduit Street in London, founded by Mourad Mazouz in 2002 and overseen by the many-starred French chef Pierre Gagnaire. Already renowned for the previous project designed by artist Martin Creed in 2011, and for the presence of “the best toilets in London”, this year Sketch has had its Gallery Restaurant redesigned by a formidable pair of stylists: the designer India Mahdhavi and the artist David Shrigley. The former contributes the surreal and rather Wes Anderson-style atmosphere which emanates from the strange-toned pink walls and ceiling, the suffused light from the brass lamps, the padded velvet armchair seating on the outspoken mosaic floor (flooring inherited from the previous “impermanent installation” by Creed, made up of ninety-six different kinds of marble). In deliberate contrast to this luxuriant design, Shrigley has lined the walls with two hundred and thirty-nine exaggeratedly simply framed pictures: quirky almost childish monochrome sketches and texts that offer fragmentary pungent satirical glances at ordinary human foibles. Shrigley has extended the same attitude from the walls onto the tableware, contributing ironic black designs and writing for the set of white porcelain bone china specially commissioned from the prestigious English company Caverswall… which the tongue-in-cheek Glasgow artist describes as “the first artwork designed for the dishwasher: an extremely clean work of art!”

 

Il rapporto di sintonia che lega artisti e ristoranti ha radici lontane, intrise del profumo di storie romantiche che parlano di squattrinati bohémien e di taverne frugali. Eppure si tratta di una tradizione che conta numerosi (ed altolocati) discendenti. Tra questi l’ultimo a far parlare di sé è il ristorante londinese Sketch, al numero 9 di Conduit Street, fondato da Mourad Mazouz nel 2002 e condotto dallo chef francese pluristellato Pierre Gagnaire. Già famoso per l’allestimento studiato nel 2011 dall’artista Martin Creed e per la presenza di quella che alcuni hanno nominato “la miglior toilette di Londra”, quest’anno lo Sketch ha rinnovato i propri locali affidando l’intervento ad una coppia di stylist d’eccellenza: la designer India Mahdhavi e l’artista David Shrigley. La prima è responsabile dell’atmosfera surreale e “andersoniana” che emana dalle pareti rosa, dalla luce soffusa delle lampade di ottone e dalle poltroncine di velluto imbottito fiorite sulla pavimentazione a mosaico (un residuo del vecchio allestimento ottenuto dalla composizione di novantasei diverse tipologie di marmo). Da parte sua, l’artista di Glasgow si è invece occupato della creazione delle duecentotrentanove tavole illustrate che oggi ricoprono ogni superficie verticale della sala principale: disegni dai tratti essenziali e monocromatici che investono di satira pungente scene di comune quotidianità. Inoltre, Shrigley ha progettato anche una serie di ironici, quanto sopraffini, elementi da tavola in porcellana bone china prodotti dalla storica azienda inglese Caverswall: come sostiene sarcasticamente lo stesso artista “la prima opera d’arte ad andare in lavastoviglie… un opera d’arte molto pulita!”.

 

 

www.sketch.uk.com

 

http://vimeo.com/101910515


Contemporary Brasserie, AN ECLECTIC RESTAURANT

For a while now, Paris offers a new brasserie centered on eclecticism: the aptly named Restaurant Eclectic. Launched by Fabienne and Philippe Amazalak (a couple who have already made their name in French cuisine), its opening coincided with the last edition of the important Maison et Objet design trade show. This coincidence of dates was in fact no coincidence: situated within the Beaugrenelle Shopping Center in the 15th arrondissement, it stands out for the elegance of its interior design by British designer Tom Dixon. An orchestrated cascade of golden lanterns dominates the central part of the space, creating glowing reflections on surrounding exotic surfaces in wood, stone, metal and paint. Conceived as an homage to 1960s architecture, the furnishings cleverly combine Parisian chic with British eccentricity. The same eclecticism is evident in its cuisine: the menu features a rich choice of contemporary revisitations of the traditional dishes of the brasseries of Paris.

 

Da qualche tempo Parigi dispone di un nuovo locale, all’insegna dell’eclettismo. Il ristorante Eclectic, voluto da Fabienne e Philippe Amazalak (coppia già affermata nel panorama culinario francese), ha inaugurato in occasione dell’ultima edizione dell’importante fiera di design Maison et Objet. La data non è casuale: il ristorante, situato all’interno del centro Beaugrenelle nel 15esimo arrondissement, si caratterizza infatti per la raffinatezza degli interni, progettati dal designer britannico Tom Dixon. Qui, una vera e propria orchestra di lanterne dorate occupa la parte centrale del locale e riflette i propri riverberi sulle superfici esotiche realizzate in legno, pietra, metallo e vernice. L’arredo, che intende essere un esplicito omaggio all’architettura degli anni Settanta, ben combina lo chic parigino all’eccentricità britannica. Lo stesso eclettismo si ritrova nel piatto: il menù propone infatti una lunga lista di rielaborazioni contemporanee delle più tradizionali pietanze tipiche delle brasserie parigine.

 

 

www.restauranteclectic.fr


Privacy policy  |  Copyright © MAINETTI 2023  |  Mainetti SpA - Via Casarette nr. 58 - 36070 Castelgomberto (VI) Italy   |  VAT/P.IVA 00148200249